Nyhedsbrev Marts 202020-03-2020 - 12:31

Opdatering på situationen omkring COVID-19.

Kære medlemmer

Verden er lukket ned, og det har også ramt sportsrideklubben Aalborg. Det der bedst kan betegne, det vi bruger tiden på lige nu er damage control. Det er vi til gengæld også gode til. Vi har tilpas meget erfaring i, at være forberedt og holde styr på tingene. Som de fleste ved har vi lige afholdt generalforsamling for en stor skare af medlemmer, der var kommet for at give deres mening til kende. Bestyrelsen havde inviteret Næstformand i Dansk Ride Forbund Annemette Binder, samt advokat Thomas Schultz, som SIFA har formidlet kontakten til, til at bistå vores dirigent æresmedlem Janne Zeemann med at sikre en ordentlig gennemførelse af vores årlige generalforsamling, som vi lige nåede før næste udfordring mødte os. Og denne gang en alvorlig en af slagsen.

I mellem tiden har vi også modtaget afgørelsen fra Disciplinærudvalget, af den sag rideklubben var part i. Rideklubben frifindes for klagers klage og Sportsrideklubben Aalborgs opsigelse står således ved magt.

Vi tager ansvar

Vi skulle have holdt B- stævne i spring fra i dag, hvilket ville have betydet masser af fremmede heste og mennesker på matriklen, men sådan skulle det ikke være. Alt er aflyst og sat på stand by, vi håber på en ny chance senere.

Alle vores handlinger er naturligvis baseret på, hvad regeringen og Dansk Ride Forbund melder ud, og alt tilpasses i takt med nye udmeldinger.

Det er hermed ude af vores hænder, og vi følger op og skal følge trop i dette her. Da de første udmeldinger kom lukkede vi for al undervisning i elevskolen og på alle privathold. Alle udefra kommende ryttere har heller ikke adgang på Finstrupgaard, og Ride fysioterapiens er lukket ned og alle de ansatte er sendt hjem. Al undervisning i form af enetimer må kun finde sted udenfor, så aftal nærmere med jeres underviser om det.

Suk, det her minder om noget vi har prøvet før med nedlukning, bare denne her gang er det mennesker vi skal beskytte mod smitte og ikke hestene.

Herefter kom de næste udmeldinger om ikke at forsamles og hallerne er lukkede ned. Nikolai og beridereleverne holder alle tilridningsheste i gang, fordelt over de tre ridehaller, så de tager alle forholdsregler, når de udfører dette arbejde, så de ikke udgør en fare for hinanden og andre. Af sikkerhedsmæssige årsager, kan vi ikke sætte eleverne ud på banen, da de med stor sandsynlighed ikke vil komme i hold på nogen af hestene før Hjallerup. Vi tager ansvar for at sikre dyrevelfærd hos alle heste, der er i klubbens varetægt.

Med baggrund i den seneste opdatering fra Dansk Ride Forbund må vi atter engang justere vores adfærd. Som de skriver, tager vi ansvar i ridesporten, så derfor har alle fået et opkald fra enten Ann Katrine eller mig i dag. Vi skal betragte ridehallerne som lukket, og vi har nu en plan for, hvorledes vi skal få vores heste ud, så vi kan sikre de ikke bliver syge og lider overlast i denne her tid. Vi skal også sikre vores hesteejere, de ikke går til i dette her, så skulle det vise sig at tingene kommer ud af kontrol, så henvend jer til Nikolai eller undertegnede. Jeg har i dag kontaktet Nordjyllands politi og redegjort for som Dansk Ride Forbund foreskriver, hvorledes vi forholder os til og håndtere denne her situation.

Der burde ikke være en eneste i kongeriget Danmark, der er i tvivl om, hvad der er på spil lige nu, men jeg gentager lige for en god ordens skyld. Vores elevryttere savner deres partheste og elevheste præcis lige så meget som man savner sin pony/hest, hvis man er fraværende, men elevrytterne overholder, det faktum de ikke må komme i deres rideklub lige nu. Pensionærerne derimod må komme til deres hest /pony lige nu, men kom alene, så vi ikke kommer over 10 personer i stalden. Man må komme og sadle op i stalden ride og køre hjem. Det handler ikke om det er træls, at ride i dårligt vejr eller ej. Kan man tage på skridttur ude i solskin kan og skal man ride ude i regn. Det siger politiet. Jeg har for kort tid siden fået en bekræftende mail fra dem på, vi tager de fornødne skridt. Kun heste der ikke har temperament til, at kunne rides ude forsvarligt må rides inde ifølge aftale.

Begræns opholdet så meget som muligt og frem for alt – hold afstand og tag hensyn til hinanden.

Damage control

Vores kasser afsøger i disse dage alle muligheder for, vi kan holde skindet på næsen både lige nu og på sigt. Vi har nu set regeringen fremkommer med en del støtte foranstaltninger, som også kan være relevante for klubben, og det arbejdes derpå både for ansatte og klubben i sin helhed. Vi er på spanden, som så mange andre. Derfor skal man tænke sig om, så vi sikre penge til foder, løn osv. vi kommer til at mangle indtægten i forbindelse med vores landsstævne, og med stor sandsynlighed er Aalborg Dressage Event også en saga blot for i år, men den beslutning bliver endelig midt i næste måned. Dermed og sammenholdt med alle de øvrige udfordringer ja, så skal der arbejdes på sagen.

Pas på hinanden

Vi har parkeret drømme og visioner for en stund, men der sker stadig noget. Der renses alger af barrieren og murrene udenfor får også en tur, så lige nu bruges tiden på noget andet, og på at fikse de ting der ellers ville falde fra hinanden, hvis ikke Gaspar kom forbi her en af dagene.

Jeg har nu skrevet et helt nyhedsbrev uden at nævne det ord det hele handler om. Det fylder så meget og dog ikke nok, for hvor har vi det godt lige pt. I Danmark. Vi har nok problemer hver især, men bare vi kommer igennem bedst muligt uden sygdom, så er vi jo de heldigste mennesker i verden, syntes jeg. Så lad os passe særligt på hinanden i den kommende tid, måske bliver det en fastgroet vane – en god en af slagsen.

Hilsen

Lone, formand

Hold dig opdateret på www.coronasmitte.dk