Ovenstående er desværre ikke et spørgsmål man kan svare ja eller nej til. Man kan sige at der er nogle ting der skal falde i hak for at SAO kan fortsætte.
Derfor finder jeg det nødvendigt at skrive denne orientering.
Efter at have siddet i bestyrelsen i en periode og primært skulle koncentrere mig om at skaffe sponsorer og deltage i planlægningen af de store stævner, blev jeg sammen med resten af FU indkaldt af Lone Hecter for at udarbejde SAO´s budget for 2017. At jeg blev spurgt, skyldes at Lone Hecter havde været med til møde i banken sammen med Carsten og vores revisor Beierholm, og banken var langt fra tilfreds med situationen.
På budgetmødet var vi, ifølge klubbens kasserer Carsten Aagaard nødt til at hæve alle priser på alle ydelser i SAO med 6%. Desuden var Carsten Aagaard af den overbevisning at vi var nød til tillige at opkræve betaling for undervisning i spring for opstalder ved Hans Ley, da dette udviste et underskud i regnskabet pr. 30. november 2016 på 100.000 kr. efter fradrag af betaling fra udefra kommende. Forretningsudvalget besluttede at følge kasserens indstilling, (begge emner havde i øvrigt været diskuteret i bestyrelsen tidligere, uden dog at der blev truffet nogle beslutninger) vel vidende at banken ikke synes om vores situation. Budgettet for 2017 blev arbejdet igennem og udviste efter tilretning et underskud på 166.000 kr. Vel og mærke efter prisstigninger og opkrævning særskilt af springundervisning for opstaldere samt afskrivninger på i alt 245.000 kr.
Derefter indkaldte Lone Hecter Rikke Gade til en orientering om situationen for springundervisning. Der blev besluttet på mødet, hvor jeg også deltog, at orientere vores springryttere pr. mail om beslutningen. Dette førte senere til et medlemsmøde, samt at punktet blev taget op på bestyrelsesmøde og vedtaget.
Efter dette møde have Lone Hecter og jeg tillige møde med Rikke Aagaard vedr. Rikkes barsel samt planlægning om hendes start på job igen. På dette møde spurgte Rikke undertegnede om jeg ville overtage kasserer jobbet efter hendes far, da han ifølge Rikke trængte til en pause. Efter at have talt med Carsten og resten af bestyrelsen blev det således. Samme aften kontaktede Carsten Aagaard mig og meddelte at han havde hævet 23.000 kr. på vores konto, hvilket var et beløb som Carsten havde haft tilgode siden NBC i 2015. (vedr. køb af skure).
Hvad er situationen så?
For at få et overblik over situationen gennemgik Lone Hector og jeg alle ubetalte fakturaer på kontoret samt tilsendte rykkere og kontoudtog. Kontoudtog afslørede store gældsposter, men de respektive fakturaer manglede. Visse af fakturaerne var tilstede i flere eksemplarer, det var et stort rod. Vi kontaktede leverandører for at få faktura kopier m.v. og fik dannet os et overblik, med god hjælp fra Carsten Aagaard, over situationen og mente at vi havde ubetalte regninger for knap 600.000 kr., heri indgår blandt andet manglende husleje på 169.000 kr. Vi vidste ligeledes, at vi havde ret til at trække ca. 90.000 kr. i banken. Vel og mærke et bevilget overtræk!
Carsten Aagaard gjorde opmærksom på at vi skyldte noget A-skat dog uden at nævne hvor meget. En kontakt til Beierholm klargjorde, at vi har en skattegæld på 294.000 kr. hvor det ældste er fra september 2015. (A-skat af de ansattes løn)
Senere viser det sig at vi har købt to elevskole ponyer for 27.000 kr. som heller ikke er betalt.
Altså har vi ubetalte regninger for 921.000 kr.
Handlingsplan
Følgende er på nuværende tidspunkt gjort for at rette op på situationen.
Der er holdt møde med banken, som indtil videre er med os på nogle klare betingelser; de ønsker at der skal gennemføres en låneomlægning, et arbejde som Carsten Aagaard og Lone Hecter har sat i gang og som vi fortsætter. Hvis dette går igennem kan vores kredit foreningslån samt banklån dækkes ind af et nyt kredit foreningslån på 3 mio. kr. Dette vil gøre at vi sparer penge i renter. (dette kræver berigtigelse af matrikelskel og BBR oplysninger) Desuden ønsker banken at der skal gennemføres driftsmæssige ændringer, således at den manglende likviditet ca. 1.mio kr. kan dækkes ind over maksimalt 3 år og helst 2 år. Dette indebærer at vi skal ændre vores budget således, at vi i stedet for et underskud på 166.000 kr. får et overskud på min. 200.000 kr. og helst 250.000 kr. Desuden ønsker de et likviditetsbudget. Banken gav i øvrigt udtryk for at de har tillid til at den nuværende bestyrelsessammensætning i et samarbejde med vores revisor Beierholm kan gennemføre dette. Banken har givet os et bevilget overtræk på 250.000 kr., for at vi kan klare de første måneder.
Alle kreditorer er blevet kontaktet telefonisk af Lone Hecter eller undertegnede, alle har accepteret en afbetalingsordning for gammel gæld, mod at alle fremtidige regninger betales til tiden.
Der er afholdt møde med vores revisor, som er ved at færdiggøre regnskabet for 2016. Desuden tager revisor kontakt til skat, for at få lavet en afdragsordning med dem. Dette er ikke på plads endnu.
For at skabe overskud på vores drift er følgende initiativer gennemført eller ved at blive gennemført:
- Vi har opsagt Rikke Aagaard på kontoret og vi overtager bogføring fra revisor.
- Telefon og mail passes indtil 1. maj af Cecilie Andreasen 2 gang 2 timer ugentligt, derefter overtager Lone Hector og Karina Mortensen. Disse vedligeholder Klubmodul.
- Betalinger, Løn, bogføring, regnskab samt kontakt til kreditorer overtager jeg indtil videre.
- Kontakt til forsikringsselskab, revisor, bank med videre overtages af Lone Hector og Undertegnede.Dette medfører en årlig besparelse på ca. 450.000 kr. Dog kun ca. det halve i 2017, da Rikke Aagaard kun giver en halv besparelse i 2017 grundet barsel og opsigelsesperiode.
- ADE 2017 gennemføres hvis der kan skaffes sponsorer for min. 150.000 kr. derefter vil ADE 2017 kunne hvile i sig selv og måske give et lille overskud.
- Klubsponsorer som skilte i hal skal kontaktes for betaling, vi arrangerer FEMINA løb i maj, der er aftalt sponsoraftale med Sparekassen Vendsyssel, Kraft og Thrane erhvervsrengøring.Dette giver en forventet årlig indtægt på 170.000 kr.
- Der undersøges om det kan betale sig at skifte fra Halm til andet materiale i boksene.
- Der tages kontakt til kommunen med hensyn til vedligeholdelse af begge ridesteder for at se, om vi kan opnå nogle driftsmæssig besparelse i samarbejde med kommunen.
- Alle ansættelseskontrakter gennemgås.
- Der er aftalt møde med forsikringsselskab med henblik på gennemgang af forsikringer.
- Der laves cases på alle vigtige driftsområder med henblik på at finde besparelser.
- Der arbejdes på en ændring af wrap-ordningen
- Der kan ikke gennemføres investeringer I SAO før økonomien er på plads, hvilket vil sige tidligst i 2020.
Hvor tæt er vi så på at lukke SAO?
- Meget tæt og alligevel tror vi det lykkes at redde klubben. Men følgende forhold skal på plads:
- Skat skal acceptere en afdragsordning.
- Banken skal fortsætte med at være med os.
- Realkreditlånet skal på plads.
- Vore leverandører skal fortsat have tillid til os og til at de får deres penge.
Jeg håber efter denne gennemgang at alle kan bakke op om det store arbejde som nu forstår og den plan vi nu arbejder efter. Vi håber I vil vise den samme tillid til bestyrelsen som banken, vores kreditorer har vist os. Der skal ikke være tvivl om at vi pt lever på bankens velvillighed, da enhver kreditor i øjeblikket kan begære SAO konkurs.
Per Boe Larsen